SOUMAR

SOUMAR

Proč je legendární SOUMAR už dávno minulostí, zkusíme podrobněji shrnout v následujících řádcích

Na počáteku 90 tych let prišel první boom osobních počítačů do Československa, které pracovali s operačním systémem MS DOS ( Microsoft disc operating system.) MS DOS byl na svou dobu převratným operačním systémem, ale To co si dnes mladší generace neumí představit, MS DOS nikdy nepodporoval a ani nikdy nebude podporovat žádné grafické rozhraní, to znamená že, pohled na obrazovku byl a je vytvořen výlučně z textových znaků a navíc MS DOS vůbec není samostatne komunikovat s internetem. Z toho vyplývá že uživatelské rozhraní, ať jste dělali cokoliv bude pro každého uživatele a pro každý program vždycky stejné. Toto je jeden ze zásadních problémů který už nikdy nebude nebude odstraněn. Další problémy které přinášel byla práce s periferiemy, jako jsou tiskárny čtečky čárových kódů, a dokonce i instalace myši. Ke všemu byl potřebný zásah technicky zdatného uživatele anebo technika

Proč jsme tento blog začali MS DOSem ?

Důvod je velice jednoduchý, protože i pro nás, jako vývojáře přinesl v kombinaci s databázově orientovaným programovacím jazykem FoxPro nové excelentné způsoby práce s databázemi následní tvorbou informačních systémů. Ale každý projekt byl velikou výzvou. Vznik SOUMARU se datuje na počátek 90 tych let, kdy jsme se rozhodli zaměřit na velice specifickou oblast trhu a to je knižní trh. Na tomto trhu byla jedna obrovská díra jak pro knihkupce, tak pro nakladatele a distributory. Bylo nám od začátku jasné, že úkol nebude jednoduchý protože knižní trh je skutečne specifický z hlediska dodavatelsko odberatelských vztahů a souvisejícich komisních skladů a jejich vyúčtovaní, ale samozřejmě i jiných požadavku jako spracování skladů, fakturace, prodej, pokladna atd.

… a SOUMAR byl na světe !

V roce 1995 naše společnost BetaZ.cz s.r.o. a autoři Ivo Staněk a Jana Staňková s kolektívem uvedli na světlo světa ” Legendárního SOUMARa”. Byl na světě unikátní software který pod jednou střechou uměl řešit jak, běžné skladové hospodářství, tak hlavně zboží v komisních skladech, jeho měsíční vyúčtování, fakturaci, pokladní prodej a množství jiných důležitých funkcionalit. Co bylo neméně důležité, tohle všechno uměl jak pro knihkupce, tak pro ditributory a nakladatele. Systém byl natolik úspěšný že instalace jak v Čechách tak na Slovensku se pohybovali rádově v tisících. Pro nás je v celku šokující a zárověň nás mile překvapuje, že ještě dnes, v době WINDOWS, grafiky, a neuvěřitelného tempa ve vývoji požadavků uživatelů, je ještě stále provozováno několik desítek instalací, ale o tom až v dalších řádcích.

SOUMAR na svou dobu splnil všechna očekávání, ale…

Vývoj v oblasti informačních technologií šel tak neuvěritelnou rychlosti, že v mžiku oka byli tady WINDOWS, Internet, a Internetové prohlížeče servery a podobně. Z toho vyplynul problém jak SOUMARA dále provozovat. Řešení bylo v podstate jednoduché, WINDOWS uměli a i ješte stále umějí emulovat prostředí MS DOS, takže SOUMAR běžel i běží nadále, do kdy ? To nikdo neví ( možná i věčně ). Software jako takový běžel tak jak před tím, samozřejmě pomalej, protože WINDOWS “sežerou” většinu prostředků pro sebe. Ale mnozí ze svých zkušeností vědí, že na každá instalace SOUMARA nastavení WINDOWSů, tiskáren, čteček čárových kódů a jiných periferií vyžadovala vždycky servisní zásah technika na míste (dnes to už jde samozřejmě ve většině případů i na dálku přes Team Viewer ) Je jasné že každý taký zásah stojí peníze, a v tak křehkém trhu jako je knihkupectví, se každá kačka počítá ! Zároveň a to je to nejdůležitější, těžko říct, kolik servisních organizací a do kdy, bude ještě ochotných tento servis poskytovat, protože naše společnost SOUMAR nepodporuje už od roku 2016.

SHERPA anebo jak jsme to celé vyřešili ?

Po úspěchu ze SOUMARem jsme ihned začli přemýšlet, jak se udržet na vlne neuveřitelné rychlosti rozvoje technologií informačních systémů a hlavně internetu. Na výběr jsme měli dvě možnosti: A to buď půjdeme vývojem krabicového software pro WINDOWS kde je instalace, výpočetní výkon a databáze přímo na počítači uživatele. Anebo půjdeme podstatně složitejší cestou, internetového uživatelského rozhraní, kdy je software , celý jeho výpočetní výkon, databáze a služby pro tiskárnu, šuplík kasy čtečky čárových kódů a jiných periférií hostován na našich výkonních serverech tzv. Cloud Computing, a uživatel může ke svým datům přes internetový prohlížeč. Rychlost v tomto případě není otázkou hardware, ale stačí poze běžný počítač s internetovým prohlížečem a trochu slušné internetové připojení. Nakonec padla volba na drohou možnost a to je architektura SaaS ( Software jako služba) na našich serverech. Vyvoj, vývoj, vývoj krev a pot testování, testování, testování….

A byl na světě SHERPA !

V roce 1998 byla vydána první Beta verze SHERPA a to znovu z autorskéhoho pera, alebo klávesnice 🙂 Ivo a Jany Staňkových a v totémž roce byla tato beta verze nasazena do ostrého provozu. Po tří letech testování odhalovaní a ladění nedostatků bylá v roce 2001 uvedena na trh ostrá verze SHERPA 1.0, s okamžitým úspěchem, protože jsme jako tvůrci SOUMARA dokázali migrovat data z jednoho systému do druhého spracovat je a umožnit plynulý přechod z jednoho systému do nového SHERPU, a protože systém byl natolik jedinečný, že bez okolků můžeme tvrdit, že podobný systém v Čechách ani na Slovensku neexistuje.

Určite se mnoho lidí ptá, proč název SHERPA ?

Odpověď je úplně jednoduchá, tak jak Sherpa vynáší břemena horolezcům, tak jsme se i my rozhodli ” nést vaše břemeno”

Rasto

Website: