Proč je legendární SOUMAR už dávno minulostí ?
Pojďme si to vše podrobněji shrnout v následujících řádcích
Na počátku 90-tých let přišel první boom osobních počítačů do Československa, které pracovali s operačním systémem MS DOS ( Microsoft disc operating system). MS DOS byl na svou dobu převratným operačním systémem, ale to co si dnes mladší generace neumí ani představit, MS DOS nikdy nepodporoval a ani nikdy nebude podporovat žádné grafické rozhraní, žádná multimédia a to znamená že, pohled na obrazovku byl a je vytvořen výlučně z textových znaků a navíc MS DOS vůbec není schopen samostatně pracovat s internetem. Z toho vyplývá že uživatelské rozhraní, ať jste dělali cokoliv, bude pro každého uživatele a pro každý program vždycky stejné. Toto je jeden ze zásadních problémů, který už nikdy nebude odstraněn. Další problémy které přinášel byla práce s periferiemi, jako jsou tiskárny, čtečky čárových kódů a dokonce i instalace myši. Ke všemu byl potřebný zásah technicky velice zdatného uživatele anebo technika.
Proč jsme tento blog začali MS DOSem ?
Důvod je velice jednoduchý, protože i pro nás jako vývojáře přinesl v kombinaci s databázově orientovaným programovacím jazykem FoxPro nové excelentní způsoby práce s databázemi a následní tvorbou informačních systémů. Ale každý projekt byl velikou výzvou. Vznik SOUMARU se datuje na počátek 90-tých let, kdy jsme se rozhodli zaměřit na velice specifickou oblast trhu a to je knižní trh. Na tomto trhu byla jedna obrovská díra, jak pro knihkupce, tak pro nakladatele a distributory. Bylo nám od začátku jasné, že úkol nebude jednoduchý protože knižní trh je skutečně specifický z hlediska dodavatelsko-odběratelských vztahů a souvisejících komisních skladů a jejich vyúčtovaní, ale samozřejmě i jiných požadavků, jako zpracování skladů, fakturace, prodej, pokladna atd.
… a SOUMAR byl na světe !
V roce 1995 naše společnost BetaZ.cz s.r.o. a autoři Ivo Staněk a Jana Staňková s kolektivem uvedli na světlo světa ” Legendárního SOUMARa”. Byl na světě unikátní software který pod jednou střechou uměl řešit jak běžné skladové hospodářství, tak hlavně zboží v komisních skladech, jeho měsíční vyúčtování, fakturaci, pokladní prodej a množství jiných důležitých funkcionalit. Co bylo neméně důležité, tohle všechno uměl jak pro knihkupce, tak pro distributory a nakladatele. Systém byl natolik úspěšný, že instalace jak v Čechách tak na Slovensku se pohybovali řádově v stovkách. Pro nás je v celku šokující a zároveň nás mile překvapuje, že ještě dnes, v době WINDOWS, grafiky, a neuvěřitelného tempa ve vývoji požadavků uživatelů, je ještě stále provozováno několik desítek instalací, ale o tom až v dalších řádcích.
SOUMAR na svou dobu splnil všechna očekávání, ale…
Vývoj v oblasti informačních technologií šel tak neuvěřitelnou rychlostí, že v mžiku oka byli tady WINDOWS, Internet, a Internetové prohlížeče servery a podobně. Z toho vyplynul problém jak SOUMARA dále provozovat. Řešení bylo v podstatě jednoduché, WINDOWS uměli a i ještě stále umějí emulovat prostředí MS DOS, takže SOUMAR běžel i běží nadále, do kdy ? To nikdo neví ( možná i věčně ). Software jako takový běžel tak jak před tím, samozřejmě pomalý, protože WINDOWS “sežerou” většinu prostředků pro sebe.
Mnozí ze svých zkušeností vědí, že na každá instalace SOUMARA nastavení WINDOWSů, tiskáren, čteček čárových kódů a jiných periferií vyžadovala vždycky servisní zásah technika na místě (dnes to už jde samozřejmě ve většině případů i na dálku přes Team Viewer ) Je jasné že každý takový zásah stojí peníze, a v tak křehkém trhu jako je knihkupectví, se každá kačka počítá ! Zároveň a to je to nejdůležitější, těžko říct, kolik servisních organizací a do kdy, bude ještě ochotných tento servis poskytovat, protože naše společnost SOUMAR nepodporuje už od roku 2016.
SHERPA anebo jak jsme to celé vyřešili ?
Po úspěchu ze SOUMARem jsme ihned začali přemýšlet, jak se udržet na vlně neuvěřitelné rychlosti rozvoje technologií informačních systémů a hlavně internetu. Na výběr jsme měli dvě možnosti: A to buď půjdeme vývojem krabicového software pro WINDOWS kde je instalace, výpočetní výkon a databáze přímo na počítači uživatele. Anebo půjdeme podstatně složitější cestou, internetového uživatelského rozhraní, kdy je software , celý jeho výpočetní výkon, databáze a služby pro tiskárnu, šuplík kasy čtečky čárových kódů a jiných periférií hostován na našich výkonných serverech tzv. Cloud Computing, a uživatel může ke svým datům přes internetový prohlížeč. Rychlost v tomto případě není otázkou hardware, ale stačí pouze běžný počítač s internetovým prohlížečem a trochu slušné internetové připojení. Nakonec padla volba na druhou možnost a to je architektura SaaS ( Software jako služba) na našich serverech. Vývoj, vývoj, vývoj krev a pot testování, testování, testování….
A byl na světě SHERPA !
V roce 1998 byla vydána první Beta verze SHERPA a to znovu z autorského pera, anebo líp zní klávesnice 🙂 Ivo a Jany Staňkových a v tomtéž roce byla tato beta verze nasazena do ostrého provozu. Po tří letech testování odhalovaní a ladění nedostatků byla v roce 2001 uvedena na trh ostrá verze SHERPA 1.0, s okamžitým úspěchem, protože jsme jako tvůrci SOUMARA dokázali migrovat data z jednoho systému do druhého zpracovat je a umožnit plynulý přechod z jednoho systému do nového SHERPY, a protože systém byl natolik jedinečný, že bez okolků můžeme tvrdit, že podobný systém v Čechách ani na Slovensku neexistuje.
Určitě se mnoho lidí ptá, proč název SHERPA ?
Odpověď je úplně jednoduchá, tak jak Sherpa vynáší břemena horolezcům, tak jsme se i my rozhodli ” nést vaše břemeno”
Co bude dál ? … za nedlouho přichází revoluční SHERPA 5.0.
Počátkem ledna 2022 je pro nás další veliký milník, na kterém tvrdě pracujeme už 12 měsíců, a to je zbrusu nový SHERPA 5.0 ! Proč zbrusu nový ? Protože SHERPA jako takový se rychle vyvíjel na základě jak legislativních požadavků tak i požadavků jednotlivých zákazníků zákazníků a neustále přibývali nové věci a funkcionality. Musíme být kritičtí i na sebe, že funkcionality přibývali a fungovali, ale bylo to tak trochu živelné a ne vždycky dotáhnuté tak, jak by jsme si představovali. Proto jsme se se rozhodli že verzi 5.0 překopeme úplně od základu, zaměřili jsme se na tři hlavní pilíře :
1. Rychlost a dostupnost
Prvním krokem, který jsme udělali byl, že jsme radikálně změnili hardware a přidali jsme několik nových serverů, a šli jsme i dál kdy jsme změnili operační systém z FreeBSD na momentálně nejlepší operační systém LINUX 20.04.2, který v kombinaci z PHP 7++, JAVA a databází MySQL poskytují to nejlepší co na trhu je.
2. Funkcionalita
Bedlivě jsme prošli všechny stávající funkcionality, a celé jádro rekonstruovali s PHP 5 na PHP 7. Zároveň jsme ustálili strukturu orientace v programu, a přidali jsme spoustu nových funkcionalit, které vzešli z požadavků a zkušeností uživatelů, anebo které jsme považovali za důležité pro další rozvoj programu.
3. Uživatelská přívětivost
Tento bod byl pro nás mimořádně důležitý, protože je v našem nejvyšším zájmu udržet krok s nejmodernějšími trendy Webových aplikací, a zároveň zpříjemnit uživatelské rozhraní tak, aby byla práce pro uživatele zábava a ne utrpení.
Na závěr jenom krátké tabulkové srovnání, které nepotřebuje komentář.
Skladový a pokladní software pro knihkupectví
Operační systém ANDROID OS
Vlastní analytický systém grafů
Spracování dodavatelských a odběratelských komisí
Běžný skladový a pokladní software pod WINDOWS